in

Ryan Chetiyawardana o inováciách v Silver Lyan

Ryan Chetiyawardana, známejší ako Mr Lyan, nanovo definoval, čo všetko môže znamenať moderná cocktailová kultúra. Od priekopníckych krokov v oblasti udržateľnosti až po získanie najprestížnejších ocenení na svete – jeho práca neustále posúva hranice. V tomto rozhovore sa zamýšľa nad svojou cestou, kreatívnou filozofiou a tým, ako jeho bar Silver Lyan vo Washingtone D.C. skúma nové nápady prostredníctvom najnovšieho menu The Butterfly Effect.

Bol si označený za jedného z najvplyvnejších barmanov sveta, tvoje projekty pretvorili cocktailovú kultúru. Keď sa obzrieš späť – čo ťa pôvodne pritiahlo do sveta hospitality?
Vždy som hľadal niečo, čo mi umožní prepájať umenie a vedu, ale zároveň niečo, kde sú ľudia v centre pozornosti (čo som osobne v kuchyni necítil). Keď som začal pracovať za barom, zistil som, že môžem vyjadriť všetky tieto záujmy – a navyše s úžasným objavom, že výsledok dokáže ľudí spájať a okamžite im meniť náladu. Robiť ľudí šťastnými je veľmi nákazlivá vec!

Tvoja práca spája kreativitu, udržateľnosť a storytelling. Aké hodnoty alebo filozofie ťa sprevádzajú najviac?
Po rokoch práce pre rôznych ľudí, a pri budovaní Lyan spoločnosti so sestrami, sme vedeli, že naším cieľom je inovovať a robiť dobré veci. Good Things sa stalo naším základným mottom – v tom najširšom slova zmysle. Chcel som ukázať, že hospitality môže byť dlhodobá kariéra, ktorá má miesto vo viacerých oblastiach, než kde ju tradične nachádzame. Kreativita, udržateľnosť, storytelling a ľudia na prvom mieste boli prirodzeným smerovaním.

Ryan Chetiyawardana – Photo: Jennifer Chase
Ryan Chetiyawardana – Foto: Jennifer Chase

Bol moment, ktorý zásadne zmenil tvoj pohľad na cocktail a hospitality?
Veľa som sa naučil z práce v rôznych typoch podnikov, ale skutočne sa to vyjasnilo, keď som bol v Bramble. Mike a Jas dali dôraz na zážitok – skvelé drinky, hudbu, pohostinnosť – nie na tému podniku. Tam som pochopil, že môžeme inovovať zmysluplne a s dôrazom na hosťa. Povzbudzovali ma, aby som prinášal alternatívne ingrediencie a prepojil svoje štúdiá s praxou – a dali mi priestor skúšať.

Ľudia si ťa spájajú s inováciou a posúvaním hraníc barového sveta. Ako udržiavaš nápady čerstvé?
Tým, že pracujeme ako tím, využívame rôznorodé pozadie a zdieľame nápady. A tiež tým, že sme citliví na zmeny vo svete a snažíme sa na ne reagovať zmysluplne.

Kde nachádzaš inšpiráciu mimo barov – v umení, vede, cestovaní?
Vo všetkom! Mám pozadie v umení, filozofii aj vede, takže to všetko stále čerpám. Ale cestovanie a učenie sa z nových perspektív je pre mňa obrovskou inšpiráciou.

Silver Lyan
Silver Lyan

Silver Lyan sídli v bývalom bankovom trezore vo Washingtone. Ako samotný priestor formuje identitu baru?
Koncept vzišiel priamo z mesta a priestoru. Architektúra s výklenkami nám umožnila vytvoriť vizuál aj koncept. Jacu – náš dizajnér a kreatívny riaditeľ Lore Studio – mal tú líniu „verejný priestor pre súkromné záležitosti“. Chceli sme dosiahnuť rovnováhu medzi veľkoleposťou a zachovaním surovosti priestoru.

Najnovšie menu The Butterfly Effect skúma, ako malé činy vytvárajú veľké vlny. Čo ťa inšpirovalo?
V predchádzajúcich menu sme sa venovali pohybu a kultúrnej výmene, ktorá je srdcom podniku. Pri tomto sme zistili, že téma pozitívneho rastu má širšie dôsledky – a to sme chceli ukázať.

It's Alive 75
It’s Alive 75

Ako ste túto tému pretavili do cocktailov? Vieš uviesť príklad?
Príkladom je It’s Alive! 75, riff na French 75, inšpirovaný vznikom sci-fi a gotických príbehov po sopečnej erupcii v 19. storočí. V duchu Mary Shelley a Frankensteina používame elektrolýzu na oživenie chutí bobúľ a madeiry – kontrolujeme oxidáciu a rozvoj aróm, čo by sme inak neskúsili.

Vidíš samotné hospitality ako butterfly effect – že malá interakcia môže zmeniť deň?
Určite! Naším cieľom je vyviesť hostí zo zóny komfortu, ale zároveň im priniesť radosť. Niekedy je to viditeľné, inokedy malé gestá, ktoré majú veľký dosah. Myslím, že práve to je dôvod, prečo ľudia pracujú v tomto odvetví – a my sme hrdí, že máme systém, ktorý to podporuje.

Čo dúfaš, že si hostia odnesú z The Butterfly Effect, okrem drinkov samotných?
Je krásne uvedomiť si, že všetko je prepojené a že krása sa skrýva v maličkostiach. Chceme, aby menu vzbudzovalo nadšenie a zároveň otváralo oči hosťom pri hľadaní radosti v každodennosti.

Dosiahol si už veľa – otvorenie prelomových barov, globálne ocenenia. Čo ťa motivuje pokračovať?
Naším cieľom v Lyan je robiť good things a ukázať, že hospitality je široké, dlhodobé povolanie a silná tvorivá sila. Neustále skúmame nové možnosti – od spoluprác s barmi a reštauráciami až po vedcov, agronómov či vládne organizácie.

Kde vidíš najbližšie veľké zmeny v cocktailovej kultúre a ako do toho zapadá Silver Lyan?
Silver Lyan má perfektnú rovnováhu medzi high & low, medzi hravosťou a hlbokým premýšľaním. Myslím si, že nás čaká odklon od uniformity a trendov k autentickej inovácii. To otvorí cestu k množstvu nových a chutných zážitkov.